اگر از دندان مصنوعی استفاده می‌کنید احتمالا تصدیق می‌کنید که دندان‌های مصنوعی شما به بخش مهمی از فعالیت‌های روزمره‌تان مرتبط هستند. شما برای غذا خوردن و حتی برای صحبت کردن به کمک دندان‌های مصنوعی‌تان نیاز دارید و اتکاء خاصی به دندان‌های مصنوعی‌تان برای اطمینان از یک لبخند تاثیرگذار دارید. هیچ تردیدی نیست که دندان‌های مصنوعی‌تان بخش مهمی از زندگی‌تان هستند. دندان‌های مصنوعی مانند دندان‌های طبیعی نقشی مهمی دارند و مراقبت صحیح از دندان‌های مصنوعی از مهارت‌های ارزشمند است که باید آن را یاد گرفت تا بتوان همچنان از مزایای استفاده از دندان‌های مصنوعی برای سالیان طولانی بهره‌مند شد و بیشترین بهره را از هزینه‌ای که کردید ببرید.

مانند بسیاری از ابزارها، دندان‌های مصنوعی نیز به ترمیم نیاز دارند. موادی که دندان‌های مصنوعی از آنها ساخته شده ممکن است دچار سائیدگی و فرسایش شوند. شکستگی دندان مصنوعی یک پدیده معمول است به ویژه برای آن دسته از دندان‌هایی که برای مدت طولانی مورد استفاده قرار گرفته‌اند به طور معمول مشاهده می‌شود. هر چه دندان مصنوعی برای مدت طولانی‌تری مورد استفاده قرار بگیرد احتمال بیشتری دارد که مجبور شوید برای ترمیم دندان مصنوعی‌ به دندانپزشک مراجعه کنید.

دندان‌های مصنوعی نوعی پروتزهای دندانی هستند که جایگزین دندان‌های اصلی از دست رفته افراد می‌شوند. زمانی این اتفاق می‌افتد که امکان انجام ایمپلنت وجود ندارد. این دندان‌ها نیز همانند دندان‌های طبیعی فرد نیاز به مراقبت و تمیز کردن دارند. با این حال برخی افراد نسبت به این موضوع بی توجه هستند.
یکی از عوارضی که برای این دندان‌ها به وجود می‌آید، این است که دچار تغییر رنگ می‌شوند. سپس این افراد با مواجه شدن با این مشکل، شروع به یافتن پاسخ این سؤال می‌کنند که دندان مصنوعی را چگونه سفید کنیم؟
دندان‌های مصنوعی تغییر رنگ می‌دهند و زرد یا لکه دار می‌شوند؛ در چنین مواقعی، نمی‌توان آنها را با استفاده از روش‌های خانگی و یا حتی وسیله‌های حرفه‌ای دندانپزشکی سفید کرد.
علاوه بر این، بر خلاف دندان‌های طبیعی به محلول‌ها و خمیر دندان‌های سفید کننده واکنش خوبی نشان نمی‌دهند.
به همین دلیل توصیه می‌شود که آنها را به طور مرتب شستشو دهید. چرا که از تغییر رنگ و تجمع جرم و پلاک بر روی آنها پیشگیری می‌شود.

بهترین روش شستن دندان مصنوعی

نکاتی که در مورد اعمال روش های درست شست و شوی دندانهای مصنوعی، باید مورد توجه قرار گیرند؛ جنس، ساختار و مکانیزم عمل این دندانها هستند. قطعا روشی که طی آن تمام موارد و نکات بهداشتی مورد توجه قرار گیرد، بهترین روش شست و شو می باشد.

روش های مختلفی برای شست و شو وجود دارد، نظیر شست و شوی عادی با آب، مسواک زدن، شست و شو با مواد شیمیایی تمیز کننده مخصوص دندان مصنوعی، شست و شو با سرکه و یا شست و شو با قرص. در ادامه به بررسی هر کدام از این روش های مختلف، و توضیح مزایای آنها خواهیم پرداخت:

۱- شستن دندان مصنوعی با مسواک

در پی یافتن بهترین راهکار شست و شوی دندان مصنوعی متحرک، باید عوامل و معیارهایی را سنجید. موثر بودن شستشو و سازگاری ماده شوینده با جنس دندان، از این عوامل هستند.

مسواک زدن دندانهای مصنوعی، به دو صورت خارج از دهان و داخل دهان، انجام پذیر است. بعنوان مثال؛ دندانهای مصنوعی متحرک از نوع منقطع و تکه­ای، در حالی که سر جایشان و بر روی لثه ثابت هستند، مسواک زده می شوند.

چیزی که در مورد همه انواع دندانهای مصنوعی متحرک؛ اعم از کامل و منقطع، ترجیح داده می شود، خارج کردن آنها از محل استقرارشان است. اینگونه امکان دسترسی به تمامی سطوح آنها فراهم می شود و همچنین؛ آسیب های ناشی از مواد شوینده و ضربات، متوجه لثه و دهان نخواهد بود.

استفاده از مسواک، الزامات و ساز و کارهای خود را دارد. بهتر است در انتخاب مسواک، دقت لازم را لحاظ نمود و از خرید و تهیه مسواک زبر و خشن اجتناب کرد. برخی گمان می کنند؛ چون مسواک برای دندانهای مصنوعی لحاظ می­ شود، هرچه مسواک زبرتر باشد، شست و شوی بیشتر و جرم زدایی بیشتر را صورت می دهد.  اما باید بدانید که اگر مسواک، زیادی زبر باشد، باعث ساییدگی دندان مصنوعی می­ شود و در طولانی مدت، ممکن است تخریب و صدمه به آن را در پی داشته باشد.

همچنین خمیر دندان ویژه شست و شوی دندان مصنوعی، در داروخانه ها موجود میباشد و کسانی که قصد دارند تا فرآیند مسواک زدن را با خمیر دندان کامل کنند، می توانند آن را تهیه نمایند.

شیوه مسواک زدن باید به طوری باشد که تمامی سطوح دندانهای مصنوعی که با زوایا و فرورفتگی های متعدد وجود دارند، را شامل شود. شستن پروتزهای دندانی متحرک بوسیله مسواک دارای اهمیت می ­باشد.

دندانسازی

۲- محلول شیمیایی تمیز کننده دندان مصنوعی

شوینده های مصنوعی و شیمیایی، در زمینه دندانپزشکی، نقش و تاثیر به سزایی داشته اند. این گونه شوینده ها برای دندانهای مصنوعی نیز ساخته شده اند.

این مواد، محلول های ویژه شستن دندان مصنوعی با خاصیت آنتی میکروبیال (ضد میکروبی) هستند. اساس روش استفاده از این شوینده ها، متفاوت از دیگر محلول های شوینده مانند آب و سرکه، نیست.

دندانهای مصنوعی برای مدتی در ظرفی حاوی این مایع (محلول) شوینده قرار می گیرند. در این روش نیز، آبکشی و ترجیحا استفاده از مسواک، انجام می شود. حدودا ۳ دقیقه برای این نوع شست و شو کافی است اما اگر دندان های مصنوعی، نیاز به شسته شدن بیشتری داشته باشند، می توان برای چند ساعت هم این روش را اعمال کرد.

توجه: نکته ای که در این باره باید به آن توجه کرد، این است که از محلول های سفید کننده قوی، نباید برای شست و شوی دندان مصنوعی استفاده شود. در این سفید کننده ها، غلظت آب اکسیژنه بالا است و طی مدت غوطه ور بودن دندان ها، به آنها صدمه میزنند.

۳- شستن دندان مصنوعی با سرکه

سرکه یکی از موادی است می تواند بعنوان شوینده دندان مصنوعی، مورد استفاده قرار بگیرد. همانطور که میدانید؛ سرکه به خاصیت ضد عفونی کنندگی معروف می باشد و حتی در بعضی موارد، بعنوان ضد عفونی کننده در مصارف خانگی و یا جهت شستن و ضد عفونی کردن زخم ها و آفت های دهان، مصرف می شود.

سرکه با خاصیت اسیدی که دارد، رسوبات ایجاد شده بر روی دندان مصنوعی را می زداید و آنها را جرمگیری میکند.

اساس کار سرکه در این شستو شو، واکنش های شیمیایی ناشی از آن است که سبب حل شدن رسوبات روی دندان می شود. شیوه شست و شوی با سرکه، بدین صورت است که باید محلولی از آب و سرکه (تقریبا آب و سرکه برابر) در یک ظرف یا لیوان مناسب تهیه کرد و دندان مصنوعی را درون آن قرار داد.

لازم به ذکر است که اگر تارتار (جرم) روی دندان ها زیاد باشد، این زمان می بایست به مراتب طولانی تر در نظر گرفته شود و بهتر است قالب پروتز برای ساعات طولانی (مثلا از شب تا صبح) درون محلول آب و سرکه گذاشته شود.

سپس با آبکشی مناسب، مرحله آخر شست و شوی آن را صورت داد. البته توجه می شود که در این مرحله؛ یعنی در حین آبکشی، آن را مسواک زدن هم توصیه می شود.

دندانسازی

شکستن دندان مصنوعی

شایع‌ترین علت شکستگی، جای‌گیری نامتناسب یا درست قرار نگرفتن دندان مصنوعی در محل مورد نظر است. وقتی چیزی می‌جوید و با دندان‌های مصنوعی‌تان گاز می‌گیرید نیروئی را وارد می‌کنید که باعث به وجود آمدن ترک خوردگی‌ها و شکستگی‌های ریز در ماده دندان مصنوعی می‌شود. برای مثال اگر مجموعه دندان‌های بالائی و پائینی از همسوئی برابر برخوردار نباشند، این احتمال وجود دارد که فشار زیادی روی یک ناحیه وارد شود. در نهایت یک شکستگی بزرگ روی می‌دهد که می‌تواند نشان دهنده ترک خوردگی‌ باشد که شما را آگاه می‌کند و ضرورت ترمیم آن را به وجود می‌آورد.

ترک‌ها و شکستگی‌های ناشی از برخورد، نیز محتمل هستند که مثلا به خاطر افتادن دندان مصنوعی، روی می‌دهند. به این ترتیب ممکن است دندان مصنوعی در هر نقطه‌ای دچار آسیب شود طوری که این آسیب در قسمت‌های دندان یا حتی ناحیه صورتی رنگی که نشان دهنده لثه‌ی شما است ایجاد گردد. قلاب‌های فلزی دندان‌های مصنوعی ناقص نیز ممکن است دچار آسیب شود و نباید بعد از آسیب‌دیدگی آنها را در دهان مورد استفاده قرار داد. خوشبختانه دندان‌های مصنوعی از موادی ساخته می‌شوند که امکان ترمیم را به وجود می‌آورند.

ترمیم دندان‌های مصنوعی

ممکن است زمانی فرا رسد که تمام تلاش خود را کرده باشید که از دندان‌های مصنوعی‌تان به خوبی مراقبت کنید اما همچنان نیاز به ترمیم دندان مصنوعی یا آستر کردن آنها پیدا کنید. صرف نظر از علت آسیب، اتخاذ اقدامات لازم برای ترمیم فوری دندان‌های مصنوعی ضروری است. حتی اگر لازم باشد قرار ملاقاتی با دندانپزشک اورژانس حاضر در ناحیه خود بگذارید تا ترمیم دندان مصنوعی در همان روز را پیشنهاد کرده یا به صورت اورژانس خدمات مراقبت از دندان مصنوعی را ارائه کند.

اگر انقدر کم شانس باشید که دندان‌های مصنوعی‌تان آخر شب خراب شود یا آسیب دیدگی دندان‌های مصنوعی در مقطع زمانی نامناسبی روی دهد ممکن است وسوسه شوید خودتان آنها راترمیم کنید. ممکن است یک چسب خوب در انبار داشته باشید که در خانه از آن استفاده کنید یا ممکن است استفاده از چسب چوب موثر به نظر برسد. اصلا این کار را نکنید. از وسایل خانگی برای ترمیم دندان‌های مصنوعی‌تان استفاده نکنید. ممکن است در درازمدت پیامدهایی بیشتر از صرفاً ترمیم دندان‌های مصنوعی‌تان داشته باشد.

ممکن است تصور کنید اگر فرد متخصص دندان، دندان‌های مصنوعی‌تان را ترمیم کند برایتان پرهزینه شود اما بهتر است این طور فکر کنید: پول زیادی را صرف دندان‌های مصنوعی‌تان کرده‌اید.

بدیهی است که دندان‌های مصنوعی‌ نقش بسیار مهمی در ایجاد توانائی جویدن، لبخند زدن و صحبت کردن به وجود می‌آورند بنابراین با توجه به این موارد، بهتر است که دندانپزشک دندان‌های مصنوعی‌ را ترمیم کند. غالبا با تلاش برای ترمیم دندان‌های مصنوعی توسط خودتان، باعث به وجود‌آمدن آسیب‌های بیشتری در دندان‌های مصنوعی می‌شوید که هزینه‌های بالاتری را بعدها برایتان به وجود می‌آورد.

دندانسازی محمد باقر عرب مدائنی در شهر کرمان با بیش از 24 سال سابقه در خدمت شماست. از جمله خدمات ما رفع لقی و شکستگی انواع دندان مصنوعی وتمیز و براق نمودن دندان های مصنوعی قدیمی است

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان امتیاز داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.