امروزه استفاده از دندان مصنوعی برای افراد جوان یکی از موارد مهم دندانپزشکی و خدمات دندانپزشکی زیبایی میباشد. پروتزها را فقط می توان برای افراد مسن در نظر گرفت. اما در واقعیت، بسیاری از جوانان برای بازگرداندن زیبایی به لبخند خود به دندان مصنوعی نیاز دارند. اکثر مردم تمام دندان های دائمی خود را در اوایل نوجوانی کامل می کنند. دندان عقل نیز معمولا در اواخر نوجوانی تا اوایل دهه بیست سالگی رویش می کند. پس از این در طی چندین دهه در صورت به وجود آمدن هر گونه مشکل برای دندان ها، دندان مصنوعی تنها راه حل ممکن است. دلایل رایجی وجود دارند که چرا افراد جوان اغلب زودتر از همسالان خود به دندان مصنوعی نیاز پیدا می کنند.

در چند سال اخیر دندان مصنوعی برای افراد جوان اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است زیرا دلایل مختلفی همچون ژنتیک، جنس دندان‌ها، بیماری‌ها، حوادث پیش بینی نشده و… باعث از دست رفتن دندان‌ها در جوانان شده است. در این شرایط دندان مصنوعی برای افراد جوان می‌تواند یکی از روش‌های جایگزینی دندان‌های از دست رفته باشد.

دلایل استفاده از دندان مصنوعی در بین جوانان

در حالی که هیچ کس قصد ندارد در سنین جوانی دندان مصنوعی داشته باشد، اگر به هر دلیلی دندان های خود را از دست بدهد، دندان مصنوعی یکی از راه هایی است که می تواند این مشکل را حل کنید.

صفحات پروتز با دندانهای سرامیکی یا اکریلیک ست میشوند که دقیقاً شبیه دندانهای خود شما هستند. در صورت از دست دادن یک یا دو دندان ممکن است فقط به پروتزهای جزئی نیاز داشته باشید، در حالی که ممکن است برای جایگزینی چندین دندان از دست رفته نیاز به یک مجموعه کامل از پروتز باشد.

جدا از بهبود ظاهر شما، پروتزهای مصنوعی می توانند به بازگرداندن عملکرد فک شما کمک کنند و به شما کمک کنند تا به طور موثرتری غذا بخورید. آنها به گونه ای طراحی شده اند که هنگام خواب برداشته شوند و باید تمیز شوند، درست مانند دندان های معمولی شما.

افراد جوان در 20 سالگی و حتی نوجوانان به دلایل زیادی از دندان مصنوعی استفاده می کنند. بیماری لثه، حفره ها، بهداشت نامناسب دهان و انتخاب شیوه زندگی اغلب شایع ترین دلایل از دست دادن دندان در افراد جوان هستند. برخی از شرایط ژنتیکی یا پزشکی مانند رفلاکس اسید نیز می تواند به فرسایش دندان و در نهایت از دست دادن دندان کمک کند. آسیب های ورزشی یکی دیگر از علل شایع از دست دادن دندان در جوانان است.

مهم است که به یاد داشته باشید که دندان های از دست رفته می توانند باعث جابجایی و نامرتبی دندان های باقی مانده شما شوند که می تواند باعث درد شود، غذا خوردن را سخت کند، منجر به پوسیدگی بیشتر دندان های باقی مانده شما شود و حتی شکل دهان شما را تغییر دهد. زندگی با دندان های از دست رفته خطر از دست دادن استخوان و ابتلا به بیماری لثه را افزایش می دهد که می تواند منجر به سایر بیماری های جدی شود. و هر چه در سنین پایین استفاده از دندان مصنوعی را به تعویق بیندازید، ممکن است مورد شما شدیدتر شود.

ترومای دندان

بسیاری از جوانان به فعالیت های بدنی می پردازند که می تواند برای دندان های آنها خطر ایجاد کند. ورزشهای تماسی زیاد، حمله به صورت و تصادفات میتوانند باعث یک سری آسیبهای دندانی شوند که شایعترین آنها ترک خوردن دندان، شکستگی دندان در سطح لثه و جابجایی دندان است. در حالی که یک محافظ دهان که به طور حرفه ای ساخته شده است، محافظت زیادی از دندان ها در حین انجام ورزش ارائه می دهد، آسیب های دیگری نیز ممکن است رخ دهد.

فرسایش مینا

قرار گرفتن مکرر دندان ها در معرض اسید بصورت طولانی مدت می تواند منجر به آسیب دائمی فرسایشی شود. این موضوع می تواند به دلایل زیادی رخ دهد که شامل رفلاکس اسید، اختلالات خوردن، کم آبی بدن، استفاده زیاد از نوشیدنی های ورزشی/انرژی زا و نوشیدنی های حاوی قند بالا مانند کولا و نوشابه است این موارد نه تنها بر سلامت جسمی افراد جوان تأثیر منفی می گذارند، بلکه تأثیر فاجعه باری بر روی دندان هایشان نیز دارند. روی دندان ها اختلالات خوردن مانند پرخوری عصبی سریعترین آسیب را ایجاد می کند اسید معده به طور باورنکردنی برای مینای دندان خورنده است زیرا پوشش ثابت اسید مینای دندان را فرسایش می دهد و سپس می تواند منجر به پوسیدگی دندان شود. بی اشتهایی همچنین می تواند به مشکلات دندان ها کمک کند، زیرا عدم مصرف یک رژیم غذایی متعادل می تواند باعث شکننده شدن دندان ها و مستعد ترک خوردن و شکستگی شود.

با افزایش محبوبیت نوشیدنیهای ورزشی/انرژیزا، بهویژه مصرف آنها توسط نوجوانان و جوانان، تحقیقات نشان داده است که دندانهای دائمی آنها به دلیل کیفیت متخلخل مینای دندان نابالغ، بیشتر در معرض آسیب اسیدی هستند که منجر به فرسایش اسیدی بالا میشود. رده سنی.

مواد مخدر تفریحی

جای تعجب نیست که مصرف مواد مخدر برای سلامتی شما مضر است، اما آنها همچنین تأثیر زیادی بر دندان های شما دارند. موادی مانند متامفتامین ها (مث)، اکستازی (MDMA) کوکائین و ماری جوانا مخرب ترین مواد برای دهان و دندان شما هستند و تأثیر بسیار شدیدی دارند که باعث آسیب شدید می شوند. ترکیبات اسیدی آنها مینای دندان را نرم کرده و در مدت زمان بسیار کوتاهی باعث پوسیدگی می شود. این داروها سطح بالایی از اضطراب را تحریک میکنند که باعث میشود مصرفکننده دندانهای خود را به هم قروچه (براکسیسم) و سایش بیش از حد آنها را برانگیزد. اثر دیگر این داروها خشکی دهان است که باعث رشد باکتری ها و بدتر شدن پوسیدگی می شود. کاربران به احتمال زیاد هوس می کنند و به احتمال زیاد غذاهای حاوی قند زیاد می خورند و کمتر احتمال دارد دندان های خود را مسواک بزنند یا نخ دندان بکشند که باعث پوسیدگی می شود.

دندان مصنوعی

عدم مراقبت خوب از دندان ها

اگر دندان ها به درستی مراقبت نشوند، خواه عدم مسواک زدن، قند زیاد یا ترکیبی از هر دو باشد، می تواند منجر به پوسیدگی سریع دندان یا بیماری پریودنتال شود. در صورت عدم کنترل و درمان پوسیدگی دندان می تواند آنقدر شدید شود که تنها راه حل، برداشتن دندان عفونی است. به طور مشابه، بیماری پیشرفته لثه (بیماری پریودنتال) می تواند منجر به از دست دادن دندان شود، زیرا این بیماری می تواند استخوانی را که از دندان های شما حمایت می کند، از بین ببرد.

 

ضرورت دندان مصنوعی چیست؟

دندان مصنوعی برای افراد جوان باید با آگاهی و ارزیابی وضعیت بیمار انجام شود. اگر دندان‌ها به‌درستی انتخاب شده باشند، می‌توانند بر موارد زیر موثر باشد:

  • داشتن ظاهر زیبا
  • توانایی صحبت کردن
  • سهولت جویدن غذا

 

انواع دندان مصنوعی برای افراد جوان

پروتزهای مصنوعی می‌توانند جایگزین همه یا برخی از دندان‌های شما (کامل یا جزئی) شوند و جنس این پروتزها معمولا شامل موارد زیر است:

  • پرسلن
  • رزین آکریلیک
  • فلز
  • پلاستیک یا ترکیبی

آن‌هایی که از پلاستیک ساخته شده‌اند (معمولاً جزئی) به دلیل کیفیت خم شدنشان، پروتزهای مصنوعی انعطاف‌پذیر نامیده می‌شوند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان امتیاز داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.