دندان مصنوعی ژله ای یک مفهوم نوظهور در زمینه فناوری دندان مصنوعی است که به عنوان پروتز دندان ژله ای نیز شناخته می شود. اهمیت دندان مصنوعی در بهبود سلامت دهان و افزایش کیفیت زندگی به خوبی ثابت شده است. با این حال، با ظهور مواد و تکنیک های جدید، زمینه فناوری دندان مصنوعی به طور مداوم در حال پیشرفت است تا خواسته های بیماران را برآورده کند.

دندان ژله ای مصنوعی، نشان ‌دهنده پیشرفت اخیر در این حوزه است. به ‌طور سنتی، پایه دندان ‌های مصنوعی با استفاده از موادی مانند اکریلیک ساخته می ‌شوند که می ‌تواند ناراحت کننده و تنظیم آن دشوار باشد. با این حال، پیشرفت های اخیر در فناوری دندان ‌سازی منجر به ایجاد دندان ‌های مصنوعی ژله ‌ای شده است که نسبت به دندان ‌های مصنوعی سنتی نرم‌ تر و راحت ‌تر هستند.

دندان مصنوعی ژله ای چیست؟

دندان مصنوعی ژله ای چیست؟ دندان مصنوعی ژله ای تشکیل شده است از پایه و پروتز دندانی یا همان قسمت تاج دندانی که کار جویدن غذا را انجام می دهد. مواد تشکیل دهنده دندان مصنوعی ژله ای تشکیل شده است از مواد اکریلیک ، کروم کبالت که یک نوع فلز است و نایلون خاص دندانپزشکی.

این مواد با ترکیب اصولی و عملیات خاص و فرایند پیچیده ای که دارد در تبدیل به پروتزهای دندانی در لابراتوارهای دندانپزشکی مراحل مختلفی را سپری می کنند.

پایه نایلونی دندان مصنوعی ژله ای که تشکیل دهنده این پروتز است، می تواند به صورت خیلی خوبی ارتجاعی باشد و با انعطافی که دارد راحتی در دهان و لثه ها ایجاد کرده و مجیطی خوشایندی در دهان ایجاد می کند.

بسیاری از افرادی که دندان های خود را از دست داده اند و یا خود شما که این مقاله را می خوانید شاید یکی از کاندیدهای نصب دندان مصنوعی ژله ای در دهان باشید. خیلی از افراد به خاطر حساسیت بسیار زیادی که در لثه های خود دارند به طرف استفاده از دندان مصنوعی ژله ای می روند و از این نوع پروتز استفاده می کنند.

دندان ژله ای

انواع دندان مصنوعی ژله ای

انواع مختلفی از پروتز ژله ای دندان وجود دارد که هر کدام ویژگی ها و مزایای منحصر به فرد خود را دارند. رایج ترین انواع پروتزهای ژلی به شرح زیر است:

دندان مصنوعی ژله ای تکه ای: آنها برای جایگزین یک یا چند دندان از دست رفته طراحی شده اند. معمولاً با استفاده از بست های دقیق به دندان های موجود متصل می شوند. پروتزهای پارسیل ژل راحت تر از پروتزهای پارسیل سنتی هستند که استفاده از آن ها ناراحت کننده و دشوار است.

پروتزهای ژل کامل: پروتزهای ژل کامل برای جایگزینی تمام دندان های فک بالا یا پایین طراحی شده اند. آنها با استفاده از ساکشن، چسب یا ایمپلنت های دندانی در جای خود ثابت می شوند. پروتزهای کامل ژلی راحت تر از پروتزهای کامل سنتی هستند که می توانند حجیم و غیر طبیعی به نظر برسند.

پروتزهای ژلی با پشتیبانی از ایمپلنت: پروتزهای ژلی با پشتیبانی از ایمپلنت برای اتصال به ایمپلنت های دندانی طراحی شده اند که ریشه های دندان مصنوعی هستند که با جراحی در استخوان فک کاشته می شوند. این نوع پروتز یک تناسب ایمن و پایدار را فراهم می کند که امکان جویدن و توانایی صحبت کردن بهتر را فراهم می کند.
فرق دندان مصنوعی ژله ای با دیگر دندان ها

دندان مصنوعی ژله ای از جهات مختلف با سایر دندان های مصنوعی متفاوت است. یکی از تفاوت های اصلی آنها بافت و انعطاف پذیری آنهاست. دندان‌ های ژله ای نرم تر و انعطاف‌پذیرتر از پروتزهای سنتی هستند، که باعث می‌ شود استفاده از آن ‌ها راحت ‌تر و سازگاری آن ‌ها آسان ‌تر باشد.

تفاوت دیگر فرآیندی است که برای ساخت دندان های ژله ای استفاده می شود. در حالی که پروتزهای سنتی با استفاده از موادی مانند پرسلین ساخته می شوند، دندان های ژله ای با استفاده از نوع خاصی از مواد سیلیکونی که به داخل قالب تزریق می شود ساخته می شوند. این فرآیند امکان تناسب دقیق تر و راحتی بهتر را فراهم می کند.

در نهایت گفت، دندان مصنوعی ژله ای مزایای متعددی نسبت به انواع دیگر دندان های مصنوعی دارد. آنها مقرون به صرفه تر از ایمپلنت های دندانی هستند که می توانند گران باشند و نیاز به جراحی تهاجمی داشته باشند. همچنین نگهداری آنها نسبت به پروتزهای سنتی ساده تر است که نیاز به تنظیم و تعویض منظم دارند.

مشکلات دندان مصنوعی معمولی

در ساخت دندان مصنوعی معمولی، از پایه اکریلیک استفاده می شود که چند عیب مهم دارد:

–        به هر حال این پایه، کمترین انعطاف پذیری را داشته و تا زمانی که بیمار به آن عادت کند، زمان زیادی طول خواهد کشید به گونه ای که حتی باعث التهاب لثه ها خواهد شد.

–        همین که پایه دندان مصنوعی انعطاف پذیر نیست، خطر شکستن آن را بالا می برد. کافی است از دستتان افتاده و با مسواک، فشار زیادی به آن وارد کنید.

مزیت های دندان مصنوعی ژله ای نسبت به دندان مصنوعی معمولی

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که بین دندان مصنوعی ژله ای و معمولی، کدام یک بهتر بوده و باید آن را انتخاب کرد:

  • انعطاف پذیری دندان مصنوعی ژله ای
  • اولین و مهمترین برتری دندان مصنوعی ژله‌ای، انعطاف پذیری پایه دندان است. در نتیجه مشکل التهاب و درد لثه را نخواهید داشت.
  • عدم حرکت دندان مصنوعی ژله‌ای در دهان

یکی از مشکلات افرادی که دندان مصنوعی معمولی دارند این است که از حرکت دندان در دهان گلایه می کنند. در واقع بیمار در ابتدا، به سختی می تواند پروتز دندانی را بر روی فک نگه دارد به همین دلیل در غذا خوردن نیز دچار مشکل خواهد شد. اما با استفاده از دندان مصنوعی ژله‌ای، این مشکل حل می شود چون پایه نایلونی به خوبی را فک جور شده و حرکت نمی کند.

  • رنگ طبیعی پایه دندان مصنوعی ژله ای

به رنگ پایه دندان مصنوعی معمولی نگاه کنید. رنگ آن غیر طبیعی است. کسانی که لب های کوچک دارند، در حین صحبت کردن رنگ لثه های آن ها مشخص شده و از این بابت ناراحت هستند. اما دندان مصنوعی ژله‌ای، این مشکل را رفع کرده است چون پایه بی رنگ و شفاف بوده و باعث می شود رنگ طبیعی لثه ها دیده شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان امتیاز داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.