دندانساز چه تفاوتی با دندانپزشک دارد؟

نام دندانپزشک و دندانساز بارها و بارها به گوش هر یک از ما خورده است. اما آیا این دو با یکدیگر تفاوت دارند یا اینکه هر دو یک فعالیت واحد را انجام می‌دهند؟ در ادامه این مطلب با ما باشید تا پاسخ پرسش اینکه دندانساز کیست را دریافت کنید. امروزه برخلاف گذشته، سلامت دهان و دندان‌ها با توجه ویژه‌ای از سوی عموم افراد جامعه مواجه شده است. به همین دلیل روزبه‌روز شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه دندانپزشکی هستیم. از جمله این پیشرفت‌ها می‌توان به استفاده از انواع روکش‌ها برای زیباسازی و ترمیم آسیب‌های دندانی اشاره کرد.

همچنین انواع پروتزهای دندانی و ایمپلنت‌ها نیز برای بازگرداندن سلامتی و زیبایی به دندان‌های بیماران مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

دندانساز کیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

اگر می‌خواهید بدانید که دندانساز کیست، باید بگوییم که دندان‌سازان افراد متخصص و متبحری هستند که در زمینه ساخت انواع پروتزها، ایمپلنت‌ها، روکش‌های دندانی، پروتزهای متحرک، پلاک‌ها و اپلاینس‌های ارتودنسی و … فعالیت می‌کنند. درواقع مفهوم و معنی دندانساز به شخصی اشاره می‌کند که به ساخت دندان مصنوعی و انواع پروتز و روکش دندان مشغول است. شاید شما نیز برای انجام اعمالی همچون لمینت کردن یا کاشت دندان به دندانپزشک خود مراجعه کرده باشید.

در این هنگام معمولا دندانپزشکان از دهان بیماران قالب‌هایی می‌گیرند که نیاز است برای آن‌ها ایمپلنت، بریج و روکش ساخته شود. این کار بر عهده دندانساز است.

 

توانمندی های دستیار دندانپزشک

درک شفاهی : توانایی شنیدن و فهم اطلاعات و نظرات گوینده از خلال واژه ها و جملات

بیان شفاهی : توانایی انتقال اطلاعات و نظرات در گفتگوها به گونه ای که دیگران بتوانند آنها را درک کنند.

تشخیص گفتار : توانایی تشخیص و درک گفتار دیگران

دید نزدیک : توانایی دیدن جزئیات از نزدیک (در چند قدمی)

بیان واضح : توانایی واضح صحبت کردن به گونه ای که دیگران بتوانند آن را بفهمند.

ثبات دست و بازو : توانایی نگه داشتن دست و بازو به صورت ثابت در حین حرکت بازو یا زمانی که دست و بازو در یک موقعیت ثابت نگه داشته می شود.

 

دندانسازی

 

خدمات بهترین لابراتوار دندانسازی چه هستند؟

لابراتوار دندانسازی محلی است که با استفاده از تجهیزات گوناگون در آن انواع پروتز دندان ساخته می‌شوند و به دست مشتریان می‌رسند.لابراتوارها، به ‌صورت مستقیم با بیماران در تماس نیستند بلکه از طریق پزشک و با توجه به دستور او انواع متفاوت پروتزها را برای بیماران می‌سازند.بر خلاف تصور عمومی، در لابراتوارها هیچگونه درمانی روی بیماران انجام نمی‌گیرد. اما این مورد در خصوص پروتزهای متحرک مستثنی است و لابراتوارها می‌توانند در خصوص انجام ساخت دست دندان و یا همان دندان مصنوعی با مراجعین در ارتباط باشند و جالب است بدانید که در عامه مردم دندانسازی را به همین دندانسازان پروتز متحرک کار می‌شناسند.

معمولاً برای تعیین اندازۀ فک بیمارها از انواع قالب‌گیری‌ها از دقت کم به دقت زیاد بهره گرفته می‌شود و در ادامه تبدیل به ماکت‌های گچی و یا در اصلاح تخصصی تبدیل به کَست می‌شود و نیازی به حضور بیمار و درگیر شدن او در این زمینه نیست.

هر لابراتوار دندانسازی می‌تواند با چندین و چند پزشک در ارتباط باشد و نیاز بیماران را در زمینه‌های گوناگون برطرف سازد. یا به صورت تخصصی در یک زمینه فعالیت داشته باشد. برای مثال بعضی از لابراتوارهای دندانسازی فقط پروتز متحرک یا همان دندان‌های مصنوعی می سازند، بعضی به پروتزهای ثابت که همان روکش و بریج‌های دندانی است، می‌پردازند، بعضی فقط روی پلاک‌های ارتودنسی کار می کنند، بعضی ایمپلنت و زیبایی و یا ترکیبی از دو یا چند تخصص از ساخت پروتزهای دندانی را انجام می‌دهند.

 

بررسی ویژگی‌های بهترین لابراتوار دندانسازی

بهترین لابراتوارهای دندانسازی باید ویژگی‌های منحصر به ‌فردی داشته باشند که به شرح زیر است:

ارائه خدمات آموزشی مناسب

بهترین لابراتوار دندانسازی لابراتواری است که علاوه‌ بر ارائه خدمات درمانی، دوره آموزش دندانساز را نیز برای همکاران و پرسنل خود برگزار می‌کند. این دوره‌ها می‌توانند به پرسنل کمک کنند تا همیشه با بهترین روش‌ها و متدها آشنا شوند و آن‌ها را در لابراتوار برای ساخت پروتزها اجرا کنند.

استفاده از تجهیزات با کیفیت

هر چه تجهیزات استفاده ‌شده در یک لابراتوار دندانسازی با کیفیت‌تر و به روزتر باشد؛ قاعدتاً خروجی و نتیجه کار نیز بالا خواهد رفت.

ارائه خدمات کامل

یک لابراتوار دندانسازی حرفه‌ای، باید خدمات کامل و جامعی را ارائه دهد. علاوه ‌بر ارائه دوره آموزش دندانسازی، این لابراتوار باید خدمات کاملی را در اختیار دندانسازان و یا علاقه‌مندان قرار دهد.

هر چه خدمات یک لابراتوار دندانسازی خدمات کامل‌تری باشد، قاعدتاً نیاز بیمار را نیز در مدت ‌زمان سریع‌تر و با کیفیت بالاتری برطرف خواهد شد.

یک لابراتوار تخصصی باید خدماتی مانند ساختن:

انواع متفاوت ایمپلنت‌های دندانی

لمینت‌های سرامیکی

دندان‌های مصنوعی با لثه نرم

انواع دندان‌‌های نشکن

انواع کرم کبالت

و انواع مختلف لمینت متحرک و ثابت را ارائه کند.

علاوه‌ بر این موضوع، یک لابراتوار تخصصی باید خدمات پولیش دندان‌های قدیمی و همچنین ساخت بلیچینگ دندان‌ها را نیز به مشتریان ارائه دهد. طراحی ساخت انواع پلاک‌های ارتودنسی و همچنین انواع روکش‌های دندانی نیز جزو وظایف یک لابراتوار دندانسازی مجهز می‌باشند.چنانچه نیازمند خدمات بهترین لابراتور دندانسازی در کرمان هستید پیشنهاد ما لابراتور دندان سازی عرب مدائنی در شهر کرمان است .

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان امتیاز داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.