از دست رفتن دندان یک مشکل دندانی می باشد که در صورت امکان با کمک دندانپزشکی آن را برطرف نمود. نبود دندان در کنار اینکه زیبایی و اعتماد به نفس را در فرد کاهش می دهد، می تواند دندان های دیگری همچون نیش را ناهموار سازد که در آخر می تواند منجربه پوسیدگی دندان گردد. پس با کمک دندان مصنوعی تکه ای می توان از بروز این اتفاقات و سایر مشکلات دیگر جلوگیری نمود. پروتز پارسیل یا همان دندان مصنوعی تکه ای همچون پروتزهای معمولی عمل می نماید، البته با این تفاوت که می تواند به دندان های طبیعی دیگر که در لثه بالایی یا پایین وجود دارند بچسبد.

دندان مصنوعی تکه ای چیست؟

دندان مصنوعی تکه ای با نام پروتز پارسیل در علم دندانپزشکی شناخته می شود و به متظور جایگزینی یک یا چند دندان از دست رفته قابل استفاده می باشد. همچنین می تواند مشکل عملکردی (جویدن و گاز گرفتن) و البته مشکل زیبایی (ظاهر) که از طریق یک یا چند دندان از دست رفته به خطر افتاده را حل نماید.

این نوع از لوازم دندانپزشکی به طور معمول شامل یک یا چند دندان مصنوعی می باشد که روی یک پایه فلزی یا پلاستیکی قرار می گیرد. پروتزهای جزئی متحرکی می باشند که احتیاج به تمیز نمودن منظم دارند. به گونه ای طراحی گردیده اند که همچون ایمپلنت دندان به عنوان یک وسیله ثابت در دهان شما قرار بگیرند و کارایی داشته باشند.

در صورتی که فرد دندان های خود را در نواحی مختلفی از دهان از دست داده باشد، پروتز پارسیل نمی تواند به گونه ای طراحی گردد که روی دندان های مجاور بسته گردد و تمام نواحی را ساپورت نماید.

 

انواع مختلف دندان مصنوعی تکی

انتخاب پروتز تکی مناسب، اغلب با توجه به شرایط بیمار انتخاب می شود. پروتز دندان شما با توجه به عوامل متعددی انتخاب می شود. برخی از این عوامل عبارتند از:

لثه و شرایط دیگر دندان ها

وضعیت استحکام استخوان

ظاهر

بهداشت دهان و دندان

حساسیت دهانی و واکنش های آلرژیک

ملاحظات مالی

دندان مصنوعی تکه ای با پایه فلزی

پروتز تکی با پایه های فلزی، یکی از رایج ترین انواع پروتز های تکی است که دندان های مصنوعی با کیفیت، روی یک قاب سفت و محکم به آن متصل می شوند.با استفاده از آلیاژ کروم کبالت بسیار نازک و سبک، استحکام و ثبات بیشتری را ارائه می دهند و یک راه گزینه دائمی  خوب هستند که می توانند سال ها با مراقبت مناسب دوام بیاورند.

مزایا دندان مصنوعی تکه ای با پایه فلزی

یکی از مزایای دندان های مصنوعی که بر پایه های فلزی سوار هستند، قابلیت استحکام و جوندگی بیشتر آن ها است. به طوری که این دندان ها درون دهان معمولا حرکت کمتری داشته و بر این اساس، قدرت بیشتری را خواهند داشت. قاب سفت و محکم آن، بافت نرم دهان شما را می پوشاند که از سلامت کلی دندان ها محافظت کرده و باعث می شود که شما مزه غذا ها را بهتر درک کنید.

 

دندان مصنوعی

 

دندان مصنوعی تکه ای اکریلیک

پروتز های تکی اکریلیک توسط بست های فلزی پشتیبانی می شود. امروزه پیشرفت های تکنولوژیکی در پروتز های پلاستیکی اکریلیک، باعث شده است تا آن ها به یک گزینه دائمی و مقاوم تبدیل شوند.   با این حال، اغلب از آن ها به عنوان یک پروتز موقت و با تکی استفاده می شود.

مزایا پروتز های تکه ای اکریلیک

به دلیل سهولت در ساخت، مقرون به صرفه است. پروتز های اکریلیک به شما امکان می دهند تا راحت تر دندان های مصنوعی را ترمیم کرده و ترمیم های مصنوعی را انجام دهید. زمان ساخت اکریلیک سریعتر از زمان ساخت از پروتز های چدنی یا پروتز های ژله ای است. این یک راه حل موقتی کامل است که در آن دندان های مصنوعی ساخته می شوند‌.

دندان مصنوعی تکه ای ژله ای

دندان مصنوعی تکی ژله ای، یکی از سه نوع مختلف پروتز های تکی است که در صورت از دست دادن یک یا چند دندان از آن ها استفاده می شود. از آن ها اغلب برای بیمارانی که به مواد فلزی یا اکریلیک حساسیت دارند، پیشنهاد می شود.این پروتز ها از نوعی پلاستیک نازک و حساس به حرارت ساخته شده اند که از دوام بسیار بالایی نیز برخوردارند. آن ها می توانند سال های زیادی را با مراقبت و نظافت مناسب عمر کنند.با این حال، به دلیل فرایند خاصی که در ساخت دارند، در صورتی که دچار ضربه یا آسیب دیدگی شوند، باید پروتز ژله ای جدیدی را تهیه کنید.

مزایا دندان مصنوعی تکه ای ژله ای

زمان ساخت آن ها اغلب سریعتر از پروتز هایی با زیر ساخت فلزی است. ظاهر بسیار زیبایی دارد، چرا که مواد آن شفاف بوده و لثه های شما از طریق دندان مصنوعی قابل مشاهده است.با استفاده از چسب دندان یا چفت های فلزی، به راحتی به لثه های شما می چسبند. در صورتی که بیماران نسبت به پروتز های فلزی یا اکریلیک تکی واکنش نشان دهند، می توان از پروتز های ژله ای استفاده کرد.انعطاف پذیری دندان مصنوعی، باعث افزایش استحکام آن ها می شود و آن ها را در برابر ضربه های مختلف مقاوم می کند. پروتزهای انعطاف پذیر در برابر بو و لکه ها مقاوم بوده و زیست سازگار ترین نوع از انواع مختلف پروتز های تکی هستند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان امتیاز داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.