گاهی می توان دندان های به شدت تخریب شده را با انواع روکش ها درمان کرد و از کشیده شدن آن ها جلوگیری نمود. تکنولوژی روکش های تمام سرامیک و فاقد فلز حداکثر زیبایی را در دندان های جلویی مشابه دندان های طبیعی تامین می کنند. روکش های دارای زیرساخت فلزی، استحکام ایده آل برای دندان های انتهایی را ارائه می کنند.

برای افرادی که همه یا تعداد زیادی از دندانهای خود را از دست داده اند, علاوه بر ایمپلنت، پروتزهای متحرک هم از گزینه های درمانی است. عدم نیاز به جراحی، هزینه کمتر برای ساخت دندان مصنوعی و فرآیند سریعتر آنها را نزد بسیاری از مراجعین محبوب می سازد.

دندان مصنوعی یا پروتز دندان ، وسیله ای است که می‌تواند عضو از دست رفته بدن را جایگزین کند. همانطور که برای دست و پای قطع شده از اعضاء مصنوعی استفاده می شود، پروتز دندان هم می تواند ساختار از بین رفته را بازسازی کند و زیبایی و کارایی دندان را به آن برگرداند.

دندانهای طبیعی می توانند در اثر پوسیدگی، شکستگی، ضربه یا تصادف، بیماری های لثه و … از دست بروند. و علاوه بر مشکلات زیبایی، اختلال در صحبت کردن و جویدن و حتی اعتماد به نفس فرد را در پی داشته باشند. بنابراین نیاز است که آنهارا  با انواع دندان مصنوعی جایگزین کنیم. اگر تعداد دندانهای از دست رفته کم باشد، معمولا می توان آن را با دندانهای ثابت جایگزین کرد. انتخاب های مختلف را در زیر بر می شماریم:

دندان مصنوعی پروتزی است که به جای دندانهای طبیعی قرار می گیرد و تکیه گاه آن لثه و بافتها است. دو نوع دندان مصنوعی وجود دارد: کامل و نیمه (پارسیل). دندان مصنوعی کامل زمانی استفاده می شود که همه دندانها کشیده یا افتاده باشند و دندان مصنوعی نیمه زمانی استفاده می شود که تعدادی از دندانها هنوز در جای خود قرار دارند.

انواع دندان مصنوعی

دندان مصنوعی یا پروتز دندان به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم می شود.

پروتزهای ثابت مثل دندان طبیعی ثابت هستند و قابل درآوردن و گذاشتن مداوم نیستند
پروتز متحرک در ساعاتی از شبانه روز گذاشته می شود و معمولا شبها از دهان خارج می شود.

هر کدام از این انواع می‌توانند برای جایگزینی یک یا چند دندان به کار روند یا حتی تمام دندانها را بازسازی کنند.

دندان مصنوعی

 

ست کامل دندان مصنوعی: ست کامل، پروتزی است که برای جایگزینی تمامی دندانهای یک فک، طراحی شده است. دندان مصنوعی کامل را میتوان بر روی پایه ایمپلنت پایدار سازی کرد به این ترتیب که چند ایمپلنت در لثه کاشته می شود و ضمایمی هم روی آن تعبیه می شود. این ضمایم در سر ایمپلنت چفت می شوند.

دندان مصنوعی نیمه یا پارسیل: زمانی که فقط یک یا چند دندان از دست رفته باشند، میتوان با دندان مصنوعی نیمه جای خالی آن را پر کرد. پروتز پارسیل ممکن است با قلاب فلزی یا پلاستیکی به دندانهای دیگر تکیه می کند.

چه روشهای دیگری به جای دندان مصنوعی وجود دارد؟

بریج دندان و ایمپلنت دندان دو روش محبوب جایگزینی دندانهای از دست رفته هستند. هزینه این روشها بیشتر است و برای کسانی که بودجه محدود و تعداد زیاد دندانهای از دست رفته دارند، ممکن است مقرون به صرفه نباشد. با این حال پروتزهای بر پایه ایمپلنت نیز وجود دارند که هزینه آنها از ایمپلنت تکی کمتر می شود.دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت توسط ایمپلنت‌ ها حمایت شده و به آن ‌ها متصل می گردد‌ . دندان مصنوعی معمولی به سطح لثه چسبیده است. چنانچه از عملکرد دندان مصنوعی که دارید راضی نیستید ، ممکن است بخواهید از دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت استفاده کنید. دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت دارای اتصال‌های ویژه‌ای است که روی ایمپلنت ‌ها نصب می‌شود.

دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت

با شنیدن کلمه ”پروتزهای مصنوعی” اولین چیزی که به ذهنتان می رسد چیست؟ آیا به مجموعه ای از دندانهای متحرک فکر می کنید که در صورت عدم استفاده در لیوان آب قرار می گیرد؟ این نوع از پروتزهای متحرک هنوز وجود دارند، اما این روزها یک جایگزین به مراتب بهتر وارد دنیای دنداپزشکی شده است که به آن “دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت” می گویند.

دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت، کاملا با بافت لثه های بیمار جوش خورده و همیشه در دهان شما ثابت باقی می ماند و نیازی به خارج کردن آن برای شست و شو نیست.

کسانی که دندان های خود را بخاطر مسائل مختلفی مانند عفونت دندان، عصب کشی، تصادف و … از دست داده اند می توانند از ایمپلنت های دندان نیز استفاده کنند. دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت برای بیمارانی که بافت لثه و استخوان آن ها از بین رفته است، گزینه ای ایده آل است.

استخوان یک بافت زنده است که برای حفظ حجم و تراکم خود به تحریک مداوم از سوی دندان ها نیاز دارد. وقتی دندان ها از بین می روند، استخوانی که قبلاً دندان ها را احاطه می کرده و از آنها پشتیبانی می کرده است، خرد می شود. اگر این مسئله درمان نشود و ادامه پیدا کند، ممکن است وضعیت دندان های مجاور نیز بدتر شده و دندان هایتان دیگر سالم و محکم نخواهند بود. متأسفانه، استفاده از پروتزهای متحرک در واقع این روند تخریب استخوان را تسریع می کند. اما کاشت دندان مصنوعی ثابت زوال استخوان و لثه را متوقف می کند.

عملکرد دندان های مصنوعی ثابت

ایمپلنت دندان یک پایه کوچک و پیچ مانند است که مانند ریشه دندان طبیعی عمل کرده و در استخوان زیر بافت لثه قرار می گیرد. ایمپلنت ها از تیتانیوم ساخته می شوند، که قابلیت منحصر به فرد جوش خوردن در کوتاه ترین مدت در استخوان فک دارند که طی فرایندی به نام استخوان سازی انجام می شود. این همان چیزی است که ایمپلنت ها را بسیار گزینه ای مطمئن، محکم و قابل اطمینان می کند.

سیستم های پیشرفته ایمپلنت دندان، امروزه طوری عمل می کنند که حداقل تعداد ایمپلنت ها قادر هستند تا حداکثر تعداد دندان ها را پشتیبانی کنند. این بدان معناست که می توان از چهار ایمپلنت برای پشتیبانی از قوس کامل (فک بالا یا پایین) دندان های مصنوعی و غیر قابل جابجایی استفاده کرد. بعلاوه اینکه، انجام این روند چشمگیر و تغییر دهنده دهان و دندان بیماران تنها در یک روز قابل انجام است!

هنگامی که ایمپلنت های شما در جای خود قرار گرفتند، ما یک دندان موقتی را به آن وصل می کنیم که تقریباً سه ماه در دهان شما می ماند تا زمانی که ایمپلنت ها کاملاً به استخوان شما جوش خورده و ترمیم شود. از آنجا که عمل جراحی ایمپلنت بسیار دقیق و برنامه ریزی شده است، افراد معمولاً پس از عمل احساس ناراحتی و درد ندارند و تقریباً بلافاصله با دندان های موقت جدید خود شروع به کارهایی مانند جویدن، غذا خوردن و … می کنند. با این حال، بهتر است حداقل به مدت شش تا هشت هفته از غذاهای سفت یا جویدنی خودداری کنید.

وقتی روند استخوان سازی کامل شد، دندان های دائمی را که دقیقتر از دندان های موقتی طراحی و ساخته شده اند و کاملا متناسب با بافت های لثه شما هستند را به پایه ایمپلنت متصل می کنیم. با استفاده از این دندان ها می توانید هر چیزی را که می خواهید بخورید  و به همان زیبایی که می خواهید، همانند دندان های طبیعی شما به نظر می رسند.

دندان های جدید شما همان مراقبتی که از دندان های طبیعی خود می کنید را نیاز دارند، به همین دلیل مسواک، نخ دندان روزانه و معاینات منظم دندانپزشک و تمیز کردن دندان مصنوعی ثابت که از طریق پایه ایمپلنت پشتیبانی می شود، را به طور کامل و دقیق انجام دهید تا دندان هایتان ماندگاری بالایی داشته باشند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان امتیاز داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.