دندان مصنوعی چسبی

اگر به‌ دلیل مشکلات مختلف و عدم آگاهی، دندان‌های خود را کشیده‌اید و همچنین هزینه کافی برای ایمپلنت را ندارید، یکی از راحت‌ترین راه‌ها استفاده از دندان مصنوعی چسبی است. شما با استفاده از این محصول می‌توانید با کمترین هزینه، زیبایی را به دندان‌ها و چهره خود هدیه دهید.

علاوه‌بر آن، کشیدن دندان‌ها به‌ دلیل اینکه مانع از جویدن درست لقمه‌های غذا می‌شود، می‌تواند مشکلات گوارشی زیادی را به‌ وجود آورد. همچنین نداشتن دندان باعث می‌شود تا در روند صحبت‌ کردن نیز مشکل ایجاد شود و برخی از حروف به‌ درستی تلفظ نشوند.

در پاسخ به این سوال که دندان مصنوعی چسبی چیست؟ باید بگوییم که این محصول، همان دندان مصنوعی است که با چسب مخصوص دندان روی فک و دهان ثابت می‌شود. جنس این دندان‌ها از پلاستیک یا اکریلیک یا فلز است که دوام و ماندگاری بالایی دارند و انتخاب جنس بستگی به نوع دندان و نظر دکتر متخصص دارد. دندانسازی محمد باقر عرب مدائنی در شهر کرمان با بیش از 24 سال سابقه در خدمت شماست.

مزایای دندان چسبی چیست؟

  • روش ساخت دندان چسبی ساده و سریع است.
  • نیازی به جراحی ندارد.
  • قیمت مناسبی دارد.
  • تنظیم و اصلاح آن‌ها در صورت نیاز آسان است.
  • اگر استخوان فک یا لثه شما ضعیف باشد یا از سلامت کمتری برخوردار باشد، انتخاب مناسب‌تری است.
  • پروتزهای دندانی از ماهیچه‌های صورت حمایت می‌کنند. این باعث می‌شود که ظاهر صورت شما دچار فرورفتگی نشود.

معایب دندان چسبی چیست؟

برای مقایسه اینکه دندان چسبی بهتر است یا ایمپلنت باید معایب هر کدام را بشناسید. مهمترین معایب دندان چسبی شامل موارد زیر است:

  • اگر پروتزها به درستی با چسب دندان محکم نشده باشند، می‌توانند هنگام غذا خوردن یا صحبت کردن حرکت کنند.
  • آن‌ها باید به طور منظم برای تمیز کردن و نگهداری برداشته شوند. برخی از افراد عادت کردن به استفاده از دندان مصنوعی چسبی را سخت می‌دانند.
  • اگر از دندان مصنوعی استفاده می‌کنید، باید از مصرف برخی مواد غذایی مانند کارامل، سیب یا ذرت بلال خودداری کنید.
  • پروتزهای دندانی شکننده هستند و در صورت افتادن روی زمین ممکن است بشکنند.
  • دندان‌های مصنوعی باید بعد از ۵ تا ۷ سال تعویض شوند.
  • اگر دندان مصنوعی نامناسب باشد یا مانده غذا در آن‌ها انباشته شود، می‌تواند منجر به عفونت، بیماری لثه و پوسیدگی دندان‌های دیگر شود.
  • پروتزها مانع از تداوم خراب شدن دندان‌های دیگر نمی‌شوند.

 

دندان مصنوعی

انواع دندان مصنوعی چسبی

این محصولات در ۲ نوع کامل و تکی ساخته می‌شوند. یک دست کامل دندان برای افرادی مناسب است که در اثر بیماری یا عوامل دیگر تمام دندان‌های خود را کشیده‌اند یا دندان‌های باقی‌مانده در دهان آنها به‌ دلیل عواملی مانند سیگار کشیدن و نگهداری نکردن صحیح، دچار پوسیدگی شده و قابل استفاده نیستند. در این صورت افراد لازم است تا یک دست دندان کامل برای دهان خود بسازند.

دندان‌های تکی نیز برای افرادی که دندان‌های کشیده‌شده آنها تعداد کمی دارند قابل استفاده هستند. به این ترتیب اگر1 یا 2 دندان کشیده‌ شده دارید، می‌توانید با استفاده از دندان‌های مصنوعی تکی جای خالی آن دندان‌ها را پر کنید.

نکات مهم در خرید دندان مصنوعی چسبی

در این مقاله به‌طور کامل به سوال دندان مصنوعی چسبی چیست؟ پاسخ دادیم اما اگر قصد خرید این دندان‌ها را دارید باید نکات مهمی را مد نظر قرار دهید. به‌عنوان مثال باید قبل از هرچیز یک پزشک مجرب و با تجربه در این زمینه بیابید تا به کار او اطمینان داشته باشید.

همچنین دندان مصنوعی باید به‌ طور کامل در فک شما جا بگیرد و سایز دهان شما باشد بنابراین، قبل از سفارش لازم است تا توسط پزشک فک شما و دندان‌های شما اندازه گرفته شود تا دندان‌ها کاملا متناسب با دهان شما باشد.

از دیگر نکات مهم در خرید دندان مصنوعی چسبی، چسب استفاده‌شده برای فیکس کردن آن است. انواع چسب‌های مختلفی در بازار وجود دارند که به‌عنوان چسب نگهدارنده دندان استفاده می‌شوند اما شما باید بهترین و مقاوم‌ترین آنها را بیابید تا ماندگاری دندان‌های شما بالاتر رود.

همچنین شرکت‌های مختلفی اقدام به ساخت و سفارش‌گیری دندان مصنوعی کرده‌اند و لازم است تا در میان انبوه آنها، یکی از بهترین‌ها را انتخاب کنید تا دندانی که برای شما می‌سازند متناسب با انتظارات شما باشد و همچنین جنس خوب و باکیفیتی نیز داشته باشد.

رنگ این دندان‌ها نیز می‌تواند متفاوت باشد که این موضوع بستگی به سلیقه فرد دارد. برخی افراد می‌خواهند دندان‌های کاملا سفید و مرواریدی داشته باشند اما برخی ترجیح می‌دهند دندان‌ها کمی متمایل به رنگ زرد باشند تا طبیعی‌تر جلوه کنند. در هر ۲ صورت می‌توانید مدل پیشنهادی خود را به شرکت‌های تولیدکننده دندان مصنوعی سفارش دهید.

از نکات قابل توجه اندازه دندان‌ها است که می‌تواند کوتاه یا بلند باشد. البته این موضوع به مقدار زیادی بستگی به اندازه دندان‌های اصلی شما دارد اما به‌طور کلی می‌توانید آن را طبق سلیقه خود انتخاب کنید.

مقایسه ایمپلنت دندان و دندان مصنوعی تکی

در حالی که هر دو مشکل یکسانی را برطرف می‌کنند، یک ایمپلنت دندان و یک دندان مصنوعی تکی یکسان نیستند. برخلاف پروتز، ایمپلنت یک راه حل دائمی و ایده‌آل است که در استخوان فک شما پیچ می‌شود.

دندانپزشک با جراحی یک پایه تیتانیومی (ریشه دندان مصنوعی) را در استخوان فک، درست زیر لثه، آن را کاشت می‌کند. سپس استخوان روی آن رشد می‌کند و پیچ را در جای خود ثابت می‌گرداند. سپس در مراحل بعد یه پروتز روی این پیچ‌ها قرار می‌گیرد.

دندان مصنوعی تکه ای متفاوت است؛ زیرا به دندان‌های سالم باقی مانده می‌چسبد. آن‌ها پایه‌ای دارند که دندان مصنوعی را در جای خود نگه می‌دارد. در پشت بال‌ها و قلاب‌هایی دارند که لنگری را به دندان‌های مجاور می‌دهند تا در جای خود بمانند.

چسب دندان مصنوعی تکی چسبی

دندان‌های پروتز متحرک به طور کلی می‌توانند تا حدودی ناپایداری باشند. علت این امر می‌تواند عدم دقت در ساخت دقیق پروتز باشد که اندازه‌گیری و اصلاح به طور صحیح انجام نشده است. علت دیگر می‌تواند ساختار نامتوازن لثه‌ها و دندان‌های اطراف باشد. در طول زمان نیز ممکن است به دلیل تحلیل رفتن فک و لثه نیز این پروتزها ناپایدار شوند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان امتیاز داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.